U bent hier: Home // Beleggen, Boekrecensies // Boekrecensie: De schitterende eenvoud van indexbeleggen

Boekrecensie: De schitterende eenvoud van indexbeleggen

De schitterende eenvoud van indexbeleggen De schitterende eenvoud van indexbeleggen heeft als ondertitel ‘Wat de banken u niet vertellen’. Daar gaat het boek dan ook voornamelijk over: wat vertellen de banken u niet over indexbeleggen?

Auteur Jacques Wintermans, adviseur van banken, verzekeraars en pensioenfondsen, legt in dit boek uit dat indexbeleggen (beleggen in een fonds dat simpelweg een index zoals de AEX volgt en verder niets doet, dus ook niet probeert om betere rendementen te behalen dan de index) verreweg superieur is aan actief beleggen. Inactiviteit loont. Wintermans krijgt daarin bijval van onder andere een aantal bekende beleggers uit de VS én van Gerrit Zalm, oud minister van financiën, die het voorwoord van het boek heeft geschreven.

Wanneer u het boek voor de eerste keer in handen krijgt, denkt u dat u veel geld heeft neergeteld voor een boek met weinig informatie. De schitterende eenvoud van indexbeleggen heeft veel witruimte en tabellen en grafieken nemen veel ruimte van de 222 pagina’s in. Die indruk is dan ook direct het enige minpunt van het boek. Wanneer u namelijk begint met lezen, ziet u dat Wintermans zijn vak beheerst.

De schitterende eenvoud van indexbeleggen is ingedeeld in twee delen. In Deel I zet Wintermans een zeer volledig betoog neer over waarom indexbeleggen superieur is aan actief beleggen en waarom vrijwel geen enkele actieve belegger de markt kan verslaan. Daarbij houdt hij rekening met alle aspecten van het beleggen: van inflatie tot vermogensrendementsheffing. Tevens heeft hij het over de ondertitel van het boek: ‘Wat de banken u niet vertellen’ en legt hij uit dat de banken u niets over indexbeleggen vertellen uit hun eigen winstbejag. Dat alles doet hij op een manier die goed navolgbaar is voor onervaren beleggers, maar die tevens doortastend genoeg is voor de doorgewinterde belegger.

Deel II gebruikt Wintermans om u bij te brengen hoe u uw portefeuille samenstelt uit obligaties en aandelen. Uw karakter blijkt daar een grote rol in te spelen en dat legt Wintermans perfect uit. Ten slotte besteedt hij voldoende aandacht aan de verleidingen die er bestaan om u van uw pad van indexbeleggen af te brengen en hoe u zich wapent tegen die verleidingen.

In het kort: De schitterende eenvoud van indexbeleggen is een ‘must read’ voor elke beginnende belegger én voor elke ervaren belegger. Het boek is zeer volledig en zal u behoeden voor het maken van veel beleggingsfouten. Indexbeleggen is superieur en zorgt ervoor dat u meer tijd en geld overhoudt om te tennissen, naar uw favoriete restaurant te gaan of FEEC te lezen. De schitterende eenvoud van indexbeleggen van Jacques Wintermans is simpelweg elke euro waard.

Jacques Wintermans – De schitterende eenvoud van indexbeleggen. Pearson Education, ISBN 9789043015882.

Tags: , , , , ,