U bent hier: Home // Boekrecensies, Carrière // Boekrecensie: Bullshit Management

Boekrecensie: Bullshit Management

Bullshit ManagementBullshit Management is, zoals de naam al doet vermoeden, geen typisch managementboek. Sterker nog, Bullshit Management is een anti-managementboek. Het boek breekt het fenomeen management tot de grond toe af en laat u zien waarom u in uw organisatie eigenlijk helemaal geen management nodig heeft en prima zonder kunt. Sterker nog, een onderneming zonder management is meestal winstgevender dan een topzware onderneming.

Jos Verveen, de auteur van Bullshit Management, laat dit duidelijk blijken. Hij beschrijft de opkomst van het management zo’n honderd jaar geleden en geeft aan om welke redenen management nooit heeft gewerkt. Volgens Verveen horen bedrijven te doen waar de ondernemers passie voor hebben, in plaats van een totaal efficiënte organisatie na te streven.

De kern van de boodschap die Verveen met Bullshit Management overbrengt is duidelijk en helder, net als zijn argumentatie. Het boek is een feest van herkenning voor iemand die ooit in een grote organisatie heeft gewerkt. Uit de achterkant van het boek blijkt dat ‘Management Team’, ‘De Standaard’ en ‘NRC Next’ erg positief zijn over Bullshit Management.

Bullshit management is echter een boekje van 166 pagina’s dat bijna 25 euro kost. Ondanks de goede boodschap die Verveen brengt, is 25 euro te veel geld voor het boek. De kern van dit boek had in minder dan de helft van de pagina’s gepast en het lijkt dat Bullshit Management voor de rest bestaat uit dialogen die Verveen gevoerd zou hebben met klanten, uit eindeloze opsommingen van managementtermen en uit herhalingen van de boodschap. Het lijkt dat Verveen zijn tekst heeft willen aanvullen totdat er voldoende was om een boek van te maken, iets dat ook de structuur niet ten goede is gekomen. Dat is jammer en leidt af van de kern, het feit dat management overbodig en zinloos is.

In het kort kunnen we stellen dat Bullshit Management voor wat betreft de vernieuwende boodschap zeker een aanrader is, maar dat het boek te duur is voor wat u krijgt.

Jos Verveen – Bullshit Management. Academic Service, ISBN 9789052618470.

Tags: , , ,